Abstract
This article aims to present to the academic community and to the teaching community in general a possibility of engaging students in the process of learning mathematical concepts through the usage of geoinformation technologies easily available on electronic devices such as cell phones or tablets. The development of this research starts with a brief survey (based on academic research) of the main difficulties related to teaching Math. After it, it presents how geoinformation technologies (such as online maps and geolocation apps) as opportunities for students to explore mathematical abilities stipulated by the National Joint Curriculum. Finally, the article describes how these activities can be integrated with learning subjects not necessarily related to Mathematics, but which share the same usage of maps and geographic information systems. The present work also portrays the results of an experiment conducted within the scope of a university extension project, thus showing its importance as a form of university-society communication, linking university programs that work with geotechnologies with elementary and high school activities.
References
BARRETT, Tom. Maths Maps. 2015. Disponível em: http://edte.ch/blog/maths-maps/. Acesso em: 20 maio 2019.
BERTANHA, Priscilla. Didática Geral. 1 ed. Batatais: Claretiano, 2005.
CLEMENTE, César, GONÇALVES, Juliana Brassolatti e SANTOS, Miriam Aparecida de Negreiros Pereira dos. Metodologia do ensino da Matemática. Batatais: Claretiano, 2014.
FREIRE, Paulo. Aprendendo com a própria história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, Paulo e HORTON, Myles. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. 4 ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
GONÇALVES, Cecília de Morais. Dificuldades do ensino e aprendizagem da matemática na educação fundamental a baixa utilização da tecnologia deinformação e comunicação pelos docentes das séries iniciais. (Monografia) Especialização em Ensino e Tecnologia. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2015.
KRASTANOV, Stefan Vasilev e CORRÊA, Rubens Arantes. Fundamentos históricos e filosóficos da educação. Batatais: Claretiano, 2013.
MACHADO, Ivete Alves. Algumas dificuldades do ensino da Matemática na 7ª Série do Ensino Fundamental. (Monografia) Curso de Matemática/Universidade Católica de Brasília, 2005.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. 2017.
OAKWOOD, Liam. Teaching Math with GIS. GIS Lounge, Califórnia, EUA, 5 jul. 2017. Disponível em: https://www.gislounge.com/teaching-math-gis/. Acesso em: 22 maio 2019.
OLIVEIRA, Eliete Alves de Castro e OLIVEIRA, Maria de Fátima Alves de. Dificuldades apresentadas por alunos do Ensino Fundamental na disciplina de Matemática. Revista Práxis, ano III, nº 5 - janeiro 2011.
OLIVEIRA, Vinícius Augusto de, PAIVA, Eleide de Andrade, MELO, Luciane Magda. Ensino de Matemática: análise das dificuldades apresentadas pelos alunos ingressantes – Campus Patos de Minas. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro, 2015.
PACHECO, Marina Buzin e ANDREIS, Greice da Silva Lorenzzetti. Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio Revista Principia, n. 38, 2018.
PESTANA, Simone Freire Paes. Afinal, o que é Educação Integral? Revista Contemporânea de Educação, vol. 9, n. 17, janeiro/junho de 2014.
PREFEITURA DO RIO DE JANEIRO. Atlas Escolar 2018. Disponível em http://apps.data.rio. Acesso em: 22 maio 2019.
PREFEITURA DO RIO DE JANEIRO. Armazenzinho. Disponível em http://apps.data.rio. Acesso em: 22 maio 2019.
RESENDE, Giovani e MESQUITA, Maria da Glória. Principais dificuldades percebidas no processo ensinoaprendizagem de matemática em escolas do município de Divinópolis, MG. Educação Matemática em Pesquisa. v.15, n.1, pp. 199-222, 2013.
SANTOS, Jamison Luiz Barros Santos, SANTOS, Gracineide Barros e ARAGÃO, Ildema Gomes. Possibilidades e Limitações: as dificuldades existentes no processo de ensino-aprendizagem da Matemática. InfoEscola. 2015. Disponível em: https://www.infoescola.com/pedagogia/possibilidades-elimitacoes-as-dificuldades-existentes-no-processo-de-ensino-aprendizagem-da-matematica. Acesso em: 22 maio 2019.
SANTOS, Josiel Almeida, FRANÇA, Kleber Vieira e SANTOS, Lúcia S. B. dos. Dificuldades na Aprendizagem de Matemática. (Monografia) Licenciatura em Matemática. Centro Universitário Adventista de São Paulo, 2007.
SILVA, Meiriane Vieira da. As dificuldades de aprendizagem da Matemática e sua relação com a matofobia. (Monografia) Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares. Universidade Federal da Paraíba, 2014.
SILVA, Raquel Silveira da, MARTINEZ, Márcia Lorena Saurin. Dificuldades na Matemática básica: o processo de ensino-aprendizagem para a vida. XIII EDUCERE, IV SIRSSE, VI SIPD – Cátedra UNESCO (Anais), 2017.
SILVA, V. A. Relação com o saber na aprendizagem matemática: uma contribuição para a reflexão didática sobre as práticas educativas. Revista Brasileira de Educação, v.13, n.37, jan./abr. 2008.
TIRITAN, Carolina Doranti. Cartografia. Batatais: Claretiano, 2013.
TURNER, Lea Ann. Using Google Maps to teach Math. Technology Applications Teacher Network, 2018. Use Google Maps to teach Math. 2015. Disponível em: https://www.lessonplanet.com/teachers/usegoogle-maps-to-teach-math. Acesso em: 22 maio 2019.
FAJARDO, Vanessa e FOREQUE, Flavia. 7 de cada 10 alunos do ensino médio têm nível insuficiente em português e matemática, diz MEC. G1. 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2018/08/30/7-de-cada-10-alunos-do-ensino-medio-tem-nivelinsuficiente-em-portugues-e-matematica-diz-mec.ghtml. Acesso em: 22 maio 2019.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.